بنیاد مذهبی ثامن

پایگاه اطلاع رسانی و فروشگاه اینترنتی نشر ثامن مسجد جامع قرچک

1 آبان 1395
450

پل صراط پل سرنوشت | صراط کجاست؟ | عقبه ها و گردنه های پل صراط | در مواقف پل صراط از چه چیزهایی سؤال می شود؟

صراط در لغت عرب به معنی راه است و مقصود از آن همان گذرگاهی است که در کنار جهنم و یا روی آن قرار گرفته است که گروه با ایمان با پایداری و آرامش ویژه‌ای از آن می‌گذرند، ولی پای گروه‌های دیگر از آن لغزیده و به دوزخ می‌افتند.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
250

شفاعت و اعراف | مفهوم شفاعت | چه کسانی در قیامت شفاعت می کنند؟ | چه کسانی در قیامت مورد شفاعت واقع می شوند؟ | اعراف کجاست؟ | اهل اعراف چه کسانی هستند؟

در این دنیا چنین معمول است که براى نجات مجرمان از مجازات از طرق مختلفى وارد مى‌شوند: گاه یک نفر جریمه دیگرى را پذیرا مى‌شود و آن را اداء مى‌کند. اگر این معنى ممکن نشد، متوسل به شفاعت مى‌گردد و اشخاصى را بر مى‌انگیزد که از او شفاعت کنند. باز اگر این هم نشد، سعى مى‌کنند با پرداختن غرامت خود را آزاد سازند.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
617

بهشت و انواع نعمتهای بهشتی در آیات قرآن | ترسیمی قرآنی از بهشت | عوامل ورود به بهشت | آیات بهشت در قرآن

پس از حساب و کتاب، جایگاه هرکس مشخص می‌شود، قرآن در مورد بهشتیان می‌فرماید: چهره‌هایشان را غبار و ذلتی نمی‌پوشاند[1] و: يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِم بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ


ادامه مطلب
1 آبان 1395
820

سیمایی قرآنی از جهنم | تصاویر قرآن از جهنم | تشریح جهنم و اوضاع جهنمیان و انواع عذابهای جهنم از نگاه قرآن

در روزی که هرکس از خود دفاع می‌کند؛[1] فرار از برادر، پدر و مادر، همسر و فرزند و مشغول بودن به خود،[2] در حقیقت امری بدیهی است. در حقیقت زیانکاران کسانی هستند که به خود و خانواده‌شان در قیامت زیان رسانده‌اند.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
347

آیا خدا گناهکاران را همیشه در جهنم نگه می دارد؟ | آیا خلود و جاودانگی عذاب با عدالت سازگار است؟ | آیا خدا بنده ای که چند سال گناه کرده همیشه عذاب می کند؟

پس از تشریح وقایع قیامت؛ و ثواب و عقاب بهشتیان و جهنمیان، شاید سؤال شود چرا مؤمن در بهشت؛ و کافر در جهنم جاودان هستند؟ اگر کافر به اعتبار خبث سریره، در این عالم به حیات ابدی باقی بماند، دم­ به­ دم بر کفر و طغیان وی افزوده می‌شود و همچنین مؤمن به اعتبار صفای روح خود، به ایمان خود باقی می‌ماند.


ادامه مطلب