بنیاد مذهبی ثامن

پایگاه اطلاع رسانی و فروشگاه اینترنتی نشر ثامن مسجد جامع قرچک

1 آبان 1395
331

قیامت | نشانه های نزدیکی قیامت | اوضاع جهان در آستانه قیامت | اشراط الساعه از علائم آخرالزمان و نزدیک شدن قیامت | تشریح قرآنی قیامت

آسمان با همه‌ی وسعتش، زمین با تمام کوه‌های سر برافراشته‌اش و جانوران وحشی و اهلی با همه‌ی ستیزه‌جویی‌شان؛ نسبت به هم، و بالاخره انسان‌ها و کردار گذشته‌شان همگی در معرض پرده این نمایش هستند. صحنه قیامت با جنبش وحشت‌آور و انقلاب دگرگون کننده‌ای آغاز می‌گردد.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
514

نفخه صور | چند نوع نفخه داریم؟ | رعد و برقی با کارکرد دوگانه | صیحه کوبنده و مرگبار | صیحه بیدار کننده

کلمه«نفخه صور» به معنای دمیدن است و بیشتر الفاظ قرآن مجید درباره‌ی نفخ صور در قیامت است که دوازده بار ذکر شده است.[1] و [2] نفخه صور در آیات (صیحه، زجره، صاخه (صیحه شدید)، راجفه و نقر) آمده است.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
515

اسامی قیامت در قرآن | شرح مختصر و فشرده پیرامون 70 نام قیامت در قرآن | اوصاف مختلف اسامی قیامت

قرآن مجید همیشه از قیامت با یک نام یاد نمى‌کند؛ این به خاطر آن است که در قیامت، حوادث بسیار مختلف و گوناگونى رخ مى‌دهد؛ و هر یک از این حوادث، چهره‌ا‌ى از آن روز را نشان مى‌دهد. این نام‌ها؛ تأکیدی است بر عناوینى که متکى بر اوصاف آن روز؛ و ویژگى‌هاى آن زندگى است.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
534

معاد جسمانی و روحانی در قیامت | اثبات علمی معاد جسمانی | آیا امکان جدا کردن بدن مردگان در زیر خروارها خاک وجود دارد؟

برخی سؤال می‌کنند معاد جسمانی است یا روحانی؟ در پاسخ می‌گوییم معاد هم جسمانی است و هم روحانی؛ برخلاف این‌که عده‌ای قائل به معاد روحانی صرف و برخی هم قائل به معاد جسمانی شده‌اند، در مطالب آتی اثبات خواهیم کرد که معاد جسمانی و روحانی است.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
452

شبهه آکل و مأکول | انسان در قیامت با کدام بدن محشور می شود؟ | تکلیف غرق شدگان چیست؟

می‌گویند انسان وقتی مُرد، ممکن است گوشت بدن او را حیوان و احیاناً انسان دیگری بخورد و جزء بدن او شود. حال اگر انسان اول را مؤمن و دومی را کافر فرض کنیم؛ لازم آید که در قیامت، یک بدن هم در نعمت و رفاه باشد و هم در شکنجه و عذاب؛ و اگر حیوانی دیگر خورده باشد، یک چیز؛ دو وجود مختلف خواهد داشت و چون این امور که لازمه‌ی معاد است، باطل است؛ معاد نیز باطل است.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
570

دادگاه بزرگ قیامت | حشر و نشر عمومی | شاهدان قیامت | حسابگران محشر | سؤالاتی که در قیامت پرسیده می شود

پس از آن‌که مردگان زنده شده و از قبرها برمی‌خیزند؛ به سوی صحرای محشر می‌روند؛ همه مردم (غیر از اهل تقوا) در روز قیامت برهنه محشور می‌شوند.[1] و [2] بعضی سواره، بعضی پیاده، بعضی هم به صورت راه می‌روند.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
605

نامه اعمال | منظور از اصحاب یمین و اصحاب شمال در قرآن چیست؟ | نحوه ثبت و ضبط اعمال در نامه عمل چگونه است؟

نامه اعمال هرکس برگرفته از امام مبین «لوح محفوظ» که مرجع و مدرک حسابرسی بندگان است می‌باشد، تا بهشت و دوزخی بودن آنان مشخص شود. اباذر;به قدری از خوف الهی گریست که چشم او آزرده شد...


ادامه مطلب
1 آبان 1395
431

میزان چیست؟ | چرا در قرآن به جای میزان از موازین استفاده شده است؟ | میزان در قیامت کیست؟

میزان به معنی سنجش است؛ از خرد و بزرگ چیزی فروگذار نمی‌گردد؛ حالا به چه کیفیت است نمی‌دانیم، البته تا میزان گفته می‌شود، نظر به ترازو و قپان نرود، این‌ها برای کشیدن عدس و برنج به کار می‌رود، ترازوی عدل الهی که برای سنجیدن نماز و روزه و انفاق‌های شما به کار می‌رود...


ادامه مطلب
1 آبان 1395
421

سبک و سنگین بودن اعمال در قیامت | محاسبه اعمال هر چند کوچک باشد

در عرف می‌گویند فلانی شخص بزرگی است یا آدم سنگینی است؛ نه این است که مقصود بزرگی و سنگینی جثه او باشد، بلکه مقصود این است که شخص به اعتبار کمالات نفسانی بزرگ است و به اعتبار وقار و رتبه سنگین است.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
482

تجسم اعمال در قیامت | علم روز تجسم اعمال را اثبات می کند | اعمال انسان در قیامت نمایان می شود

عمل دارای دو شکل است: 1.دنیوی که به صورت عبارت یا جنایت است. 2.اخروی یا ملکوتی که در قیامت نمایان می‌شود.


ادامه مطلب
1 آبان 1395
426

رهبران ضلالت | اعتراض انسان به شیاطین در قیامت | انسان با آن کسی محشور می شود که او را دوست دارد

وقتی قیامت برپا شده و مردم در عرصه محشر و در آن دادگاه بزرگ حاضر می‌شوند، رهبران گمراه و پیروانشان همگی در برابر خدا ظاهر می‌شوند؛[1] و زیردستان وقتی در برابر پروردگار بازداشت می‌شوند در اعتراض به پیشوایشان می‌گویند...


ادامه مطلب