غیبت

غیبت کبری | شبهاتی پیرامون غیبت طولانی مدت امام زمان که تا این لحظه استمرار داشته است

اولین سؤال این است که چرا از ابتدا غیبت کبری شکل نگرفت؟

هر چیزی را وقت و اجلی است.(اجل کتاب) می­دانیم دو دولت حق و باطل وجود دارد؛ امام صادق ذیل آیه 140 آل­عمران فرمود: همواره از هنگامی که خداوند آدم را آفریده؛ یک دولت برای خدا بود و یکی برای ابلیس، پس کجا شد دولت مستقل خدا؟ نیست مگر قائم.

شیطان آن­طور که باید نتوانسته به اغوا و فریب بپردازد، پس باید مدّتی در غیبت تأخیر باشد تا شیطان به آرزوی خود برسد. همچنین همه دولت­ها باید امتحان حکومت خود را پس بدهند. بی­وفایی یاران نیز از دلایل طولانی شدن غیبت است. علاوه بر آن، خداوند در صلب کفّار و فجّار، مؤمنینی قرار داده که باید آنها نیز متولّد شوند چنان­که حضرت امیر در برخی از نبردها از کشتن بعضی از افراد خودداری کرد چرا که در صلب ایشان فرزندان مؤمنی می­دید. امام علی و امام صادق یاران و انصاری که خداوند برای امام مهدی قرار داده با حسب و نسب معرّفی کرده­اند که بایست متولّد شوند.

لذا اگر بعد از رحلت امام حسن عسکری، غیبت کامل شروع می­شد، شاید وجود مقدّس امام زمانﺃ مورد غفلت واقع شده؛ کم­کم فراموش می­گشت. از این جهت، ابتدا غیبت صغری شروع شد تا شیعیان در آن ایام بوسیله نوّاب با امام تماس گرفته، نشانه­ها و کراماتی را مشاهده کنند و ایمانشان کامل گردد. امّا هنگامی که افکار مساعد گشت و آمادگی بیشتری پیدا شد، غیبت کبری آغاز گردید.

غیبت کبری از سال 329 آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.

در روایاتی از پیامبر9، امام حسن و امام جواد به طولانی بودن غیبت امام مهدی اشاره شده است.

امام عسکری در مورد طولانی شدن غیبت و شک مردم می­فرماید:

غیبت فرزندم به قدری طولانی می­شود که مرم در شک واقع می­شوند مگر افرادی که خداوند ایمانشان را نگهداری کند.

لذا جایگاه شیعیان ثابت قدم بر اعتقاد به مهدویت در دوران غیبت بسیار رفیع است؛ امام کاظم ایشان را که ثابت قدم بر دوستی اهل­بیت و بیزار از دشمنان در زمان غیبت هستند، هم درجه اهل­بیت در قیامت می­داند.

به همین جهت مداومت بر دعای غریق در زمان غیبت سفارش شده است.

برخی می­گویند وجود امامی که صدها سال غائب بماند؛ نه دین را ترویج کند، نه مشکلات جامعه را حل کند، نه پاسخ مخالفان را بدهد، نه امربه­معروف و نهی­ازمنکر کند، نه حامی مظلومان باشد، نه حدود احکام الهی را جاری سازد و نه مسائل حلال و حرام مردم را روشن سازد، چه سودی دارد؟!

در پاسخ می­گوییم اولأ در مسائل و احکام، حضرت تکلیف را روشن کرده­اند(فارجعوا الی روات احادیثا) ثانیأ مگر مقام امام محدود به همین موارد است؟

وقتی «سلیمان» از امام سجاد پرسید مردم چگونه از وجود امام غائب بهره­مند می­شوند؟ حضرت فرمود: «همان­طور که از خورشید پشت ابر بهره می­برند.» که در جای خود به تشریح آن پرداختیم.

علاوه بر آن، تمام برکات عالم از صدقه سر امام مهدی است؛ درست مانند باغچه­ای که باغبان به دلیل وجود درخت تنومند و بزرگ آن را آبیاری می­کند و نهال­های کوچک درون باغچه به طفیل وجود درخت بزرگ از آب سیراب می­شوند.

با این حال سؤال می­شود چرا امام مهدی در زمان غیبت کبری، نواب خاص را تعیین نکرده است؟

به دلیل آن که دشمنان حضرت، نواب را شکنجه می­دادند تا جایگاه و پایگاه حضرت را فاش ساخته و ایشان را لو دهند.

همچنین سؤال می­شود چرا حضرت برای علما، صلحا و مؤمنان مورد وثوق ظاهر نمی­شوند؟

در پاسخ به این سؤال، 3 نظریه مطرح است که در ادامه به آنها می­پردازیم:

1. در این صورت امام برای هر شخص، یک یا چند معجزه باید ارائه می­داد تا به صحّت ادّعایش یقین کنند و در این میان عدّه­ای سوءاستفاده­گر، ساحر و جادوگرمردم را با ادّعای مهدویت فریب می­دادند.

2. افراد منافق در پوشش تدیّن، کارهای ناروای خود را به امام نسبت می­دادند و با ادّعای وجود روایت به نقل اکاذیب به نفع منافع و تأیید هوسرانی­های خود از جانب امام می­پرداختند.

3. بسیاری از علما و صلحا بوده­اند که به محضر حضرت مشرّف شده­اند که در جای خود به شرح آن پرداخته­ ایم.

  منبع: کتاب امام زمان ما
جهت خرید کتاب اینجا کلیک کنید

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

. تفسیر نورالثقلین، ج 1 ص 395

. 19 روم

. معجم احادیث المهدی، ج 3 ص 104

. مهدی منتظر، اقتباس از 76-79

. دادگستر جهان، ص 144 و 145

. کمال الدین و تمام النعمه، ج 2 ص 303

. کفایه الاثر، ج 1 ص 315

. کمال الدین و تمام النعمه، ج 2 ص 378

. درسنامه مهدویت جلد 2، ص 42 و 43

. کمال الدین و تمام النعمه، ج 2 ص 409/بحار ج 51 ص 160

. مهدی موعود، ص 380

. ینابیع الموده، ج 2 ص 217

. دادگستر جهان، ص 155

. دادگستر جهان، ص 153

Image

مدیر سامانه

مطالب مرتبط

جعل مهدویت | گروهها و فرقه های گمراه مدعی مهدویت | چه کسانی و چه افرادی ادعای مهدی بودن داشته اند؟

هر چند افرادی همچون «احمد امین» پیدایش مدّعیان مهدویت را از آثار سوء اعتقاد به مهدویت دانسته که مشکلاتی برای جامعه اسلامی ایجاد کرده­اند؛ امّا این دلیل بر آن نیست که عقیده مسلّمی را کنار بگذاریم، چه اینکه در طول تاریخ افراد بسیاری مدّعی نبوّت شده­اند؛ آیا می­توان به جهت این ادّعاهای واهی، نبوّت و اصل رسالت را کنار گذاشت؟ گذشته از این، ادّعاهای پوچ تقویت کننده عقیده مهدویت است و این تبلیغ و ترویج مهدویت بصورت صحیح و آگاهی بخشی به مردم توسط علما را می­طلبد.

مدعیان دروغین نیابت امام مهدی | ادعای کذب نیابت پس از نایب چهارم

در بحبوحه تفرقه افکنی که با ارشادات نوّاب اربعه این قائله ختم به خیر شد، عدّه­ای فرصت­طلب پای در میدان گذاشته و ادّعای دروغین نیابت کردند. این ادّعاهای پوچ از زمان نائب دوم به بعد صورت گرفته و مطرح شد. «عثمان بن سعید» از افراد مشهور و مورد اطمینان شیعیان بود، او که از طرف امامین عسکریین وکالت داشت با توجّه به شرایط سیاسی حاکم بر جامعه، با جهادی بزرگ نیابت را پذیرفت، چرا که دیگران جسارت گرفتار شدن در چنگال مرگ را نداشتند و از طرفی مردم به چنین چیزی عادت نکرده بودند و این کار احتیاج به زمان داشت؛ در دوره عثمان بن سعید این کار صورت گرفت و بحث نیابت مورد پذیرش مردم قرار گرفت؛ پس از او و در دوره نیابت فرزندش، به دلیل انس مردم به مسئله نیابت؛ راه برای ادّعای مدّعیان دروغین هموارتر شد با این حال بیشتر شیعیان به دلایلی فریب مدّعیان دروغین را نخوردند

نواب اربعه | مطالبی پیرامون 4 نایب خاص امام زمان در عصر غیبت صغری

بعد از شهادت امام عسکری شیعیان ابتدا به 14 فرقه متفرّق شدند ولی بعد از مدّت کوتاهی با ارشادات علما و اصحاب، همگی بر اعتقاد به ولادت و وجود امام اتّفاق نمودند.و ارتباط شیعیان با نوّاب خاص در دوره­های نخست به­طور عمده به واسطه وکیلان بود. در عدد نوّاب و وکلا اختلاف است؛ امّا وکالت چهار نفر در بین شیعیان معروف است: عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری.

غیبت صغری | شروع غایب شدن امام مهدی

همان­طور که قبلأ اشاره کردیم امام مهدی دو غیبت داشته که اولین آن غیبت صغری بوده است. دوران غیبت صغری که برخی آغاز آن را از همان ابتدای ولادت و برخی بعد از شهادت امام عسکری می­دانند، در واقع نوعی آماده سازی برای غیبت طولانی بود. باید توجه داشت اگر آن غیبت، یکباره رخ می­نمود، ضربه سنگینی به پایگاه­های مردمی و طرفداران امامت وارد می­شد؛ زیرا مردم، پیش از آن با امام خود ارتباط داشتند و در مشکلات به او رجوع می­کردند؛ اگر ناگهان امام غائب می­شد و مردم احساس می­کردند دیگر به رهبر فکری و معنوی خود دسترسی ندارند، ممکن بود همه چیز از دست برود و آن جمع به تفرقه دچار شوند. غیبت صغری با ویژگی­های خاص خود، دورانی لازم و ضروری بود که به حکمت خداوند، در تاریخ شیعه رقم خورد تا جامعه شیعی را به کامل­ترین صورت ممکن مهیای فصلی تازه از زندگی خود کند.

تشبیه امام زمان به خورشید پشت ابر | امام مهدی و شباهت به خورشید پشت ابر | فواید امام زمان در دوران غیبت

خداوند متعال در نظام شگرف منظومه هستی دو نیرو به ودیعت گذاشته که عامل بقای این مجموعه است؛ یکی «نیروی جاذبه» و دیگری «گریز از مرکز». اگر لحظه­ای نیروی جاذبه نباشد، این نظام شگرف از هم می­پاشد و این منظومه­ها به هم می­ریزند و تمام سیّاره­ها پراکنده گشته و با خروج از مدار خود به یکدیگر برخورد می­نمایند و همه چیز در این فضای بی­کران منهدم می­گردد. همان­طور که خورشید در مرکز این مجموعه، آنچه را بر گرد آن می­چرخد به خود جذب می­کند و مانع از فروپاشی نظام خلقت است، وجود با برکت امام مهدی هم باعث جذب دل­ها و فطرت­های پاک به سوی خود است و عاشقان و شیفتگان را از هلاکت اعتقادی و اخلاقی حفظ می­کند.

چرا غیبت؟ | شروع غیبت امام زمان | شبهات و مبحث پیرامون غایب بودن امام مهدی

وقتی از امام باقر سلام الله علیه معنای «فلا اقسم بالجوار الخنّس» پرسیده شد؛ فرمود: « او امامی است که از نظرها غائب گردید و مردم از وی اطّلاعی نداشته باشند. و این در سنه 260 خواهد بود. آن گاه مانند شعله¬ای روشن در شب تاریک پدیدار گردد...» در روایت دیگری امام صادق سلام الله علیه فرمود: آری، به خدا قسم از روز تولّد تا روز وفات پدرش دیده می¬شود، آنگاه از آخرین ساعات روز جمعه هشتم ربیع¬الاول سال 260 غائب می¬شود. و حتّی امام عسکری سلام الله علیه هم مردم را به غیبت تمرین می¬داد؛ وقتی «یعقوب بن منقوش» وارد خانه امام شد و حضرت حجّت را دید؛ پس از ورود حضرت به اتاق، دیگر او را ندید.

نظرتان را قرار دهید


تصویر امنیتی