غیبت

غیبت صغری | شروع غایب شدن امام مهدی

همان­طور که قبلأ اشاره کردیم امام مهدی دو غیبت داشته که اولین آن غیبت صغری بوده است.

دوران غیبت صغری که برخی آغاز آن را از همان ابتدای ولادت و برخی بعد از شهادت امام عسکری می­دانند، در واقع نوعی آماده سازی برای غیبت طولانی بود. باید توجه داشت اگر آن غیبت، یکباره رخ می­نمود، ضربه سنگینی به پایگاه­های مردمی و طرفداران امامت وارد می­شد؛ زیرا مردم، پیش از آن با امام خود ارتباط داشتند و در مشکلات به او رجوع می­کردند؛ اگر ناگهان امام غائب می­شد و مردم احساس می­کردند دیگر به رهبر فکری و معنوی خود دسترسی ندارند، ممکن بود همه چیز از دست برود و آن جمع به تفرقه دچار شوند. غیبت صغری با ویژگی­های خاص خود، دورانی لازم و ضروری بود که به حکمت خداوند، در تاریخ شیعه رقم خورد تا جامعه شیعی را به کامل­ترین صورت ممکن مهیای فصلی تازه از زندگی خود کند.

غیبت صغری، غیبت از دشمنان بود و غیبت کبری غیبت از دوستان و آشنایان.

فرج در حسین بن علی قرار داده شده بود امّا به سبب عدم یاری به تأخیر افتاد.

لذا فرج دو نوع است؛ جزئی و کلی که فرج در زمان امام حسین جزئی بود و قرار بود گشایشی در امور شیعیان حاصل شود که پس از شهادت آن حضرت به زمان امام صادق موکول شد و دوباره چون شیعیان راز ائمه و احادیث ایشان را فاش کردند، خداوند آن را به تأخیر انداخت تا فرج کلی در زمان امام مهدی اتفاق بیفتد.

دو تفاوت عمده غیبت صغری و کبری عبارتند از:

1. محدود بودن به زمان: غیبت صغری بر خلاف غیبت کبری محدود به مدّت معینی(69 سال) بود.

2. در دوران غیبت صغری، امام از نگاه­ها پنهان بود لکن این غیبت همگانی نبود بلکه کسانی مانند نوّاب خاص و وکلای ایشان، با امام در تماس بوده و پرسش­ها و نامه­های مردم و پاسخ­های حضرت را به مردم می­رساندند.

در دوران غیبت صغری افراد بسیاری امام مهدی را دیده­اند که علّامه مجلسی اسامی 265 نفر را آورده است.و

بیشتر ارتباط مردم با امام توسط نواب خاص صورت گرفته که در بخش بعد مطرح می­شود.

  منبع: کتاب امام زمان ما
جهت خرید کتاب اینجا کلیک کنید

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

. ارشاد شیخ مفید، ج 2 ص 340

. کافی، ج 1 ص 341

. درسنامه مهدویت جلد 2، ص 72 و 73 با ویرایش

. مهدی منتظر، ص 37

. مهدی منتظر، ص 57

. کافی، ج 1 ص 416

. مهدی منتظر، ص 90

. بحار، ج 52 ص 1-77

. موعود شناسی، ص 221

Image

مدیر سامانه

مطالب مرتبط

غیبت کبری | شبهاتی پیرامون غیبت طولانی مدت امام زمان که تا این لحظه استمرار داشته است

اولین سؤال این است که چرا از ابتدا غیبت کبری شکل نگرفت؟ هر چیزی را وقت و اجلی است.(اجل کتاب) می­دانیم دو دولت حق و باطل وجود دارد؛ امام صادق ذیل آیه 140 آل­عمران فرمود: همواره از هنگامی که خداوند آدم را آفریده؛ یک دولت برای خدا بود و یکی برای ابلیس، پس کجا شد دولت مستقل خدا؟ نیست مگر قائم.

جعل مهدویت | گروهها و فرقه های گمراه مدعی مهدویت | چه کسانی و چه افرادی ادعای مهدی بودن داشته اند؟

هر چند افرادی همچون «احمد امین» پیدایش مدّعیان مهدویت را از آثار سوء اعتقاد به مهدویت دانسته که مشکلاتی برای جامعه اسلامی ایجاد کرده­اند؛ امّا این دلیل بر آن نیست که عقیده مسلّمی را کنار بگذاریم، چه اینکه در طول تاریخ افراد بسیاری مدّعی نبوّت شده­اند؛ آیا می­توان به جهت این ادّعاهای واهی، نبوّت و اصل رسالت را کنار گذاشت؟ گذشته از این، ادّعاهای پوچ تقویت کننده عقیده مهدویت است و این تبلیغ و ترویج مهدویت بصورت صحیح و آگاهی بخشی به مردم توسط علما را می­طلبد.

مدعیان دروغین نیابت امام مهدی | ادعای کذب نیابت پس از نایب چهارم

در بحبوحه تفرقه افکنی که با ارشادات نوّاب اربعه این قائله ختم به خیر شد، عدّه­ای فرصت­طلب پای در میدان گذاشته و ادّعای دروغین نیابت کردند. این ادّعاهای پوچ از زمان نائب دوم به بعد صورت گرفته و مطرح شد. «عثمان بن سعید» از افراد مشهور و مورد اطمینان شیعیان بود، او که از طرف امامین عسکریین وکالت داشت با توجّه به شرایط سیاسی حاکم بر جامعه، با جهادی بزرگ نیابت را پذیرفت، چرا که دیگران جسارت گرفتار شدن در چنگال مرگ را نداشتند و از طرفی مردم به چنین چیزی عادت نکرده بودند و این کار احتیاج به زمان داشت؛ در دوره عثمان بن سعید این کار صورت گرفت و بحث نیابت مورد پذیرش مردم قرار گرفت؛ پس از او و در دوره نیابت فرزندش، به دلیل انس مردم به مسئله نیابت؛ راه برای ادّعای مدّعیان دروغین هموارتر شد با این حال بیشتر شیعیان به دلایلی فریب مدّعیان دروغین را نخوردند

نواب اربعه | مطالبی پیرامون 4 نایب خاص امام زمان در عصر غیبت صغری

بعد از شهادت امام عسکری شیعیان ابتدا به 14 فرقه متفرّق شدند ولی بعد از مدّت کوتاهی با ارشادات علما و اصحاب، همگی بر اعتقاد به ولادت و وجود امام اتّفاق نمودند.و ارتباط شیعیان با نوّاب خاص در دوره­های نخست به­طور عمده به واسطه وکیلان بود. در عدد نوّاب و وکلا اختلاف است؛ امّا وکالت چهار نفر در بین شیعیان معروف است: عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری.

تشبیه امام زمان به خورشید پشت ابر | امام مهدی و شباهت به خورشید پشت ابر | فواید امام زمان در دوران غیبت

خداوند متعال در نظام شگرف منظومه هستی دو نیرو به ودیعت گذاشته که عامل بقای این مجموعه است؛ یکی «نیروی جاذبه» و دیگری «گریز از مرکز». اگر لحظه­ای نیروی جاذبه نباشد، این نظام شگرف از هم می­پاشد و این منظومه­ها به هم می­ریزند و تمام سیّاره­ها پراکنده گشته و با خروج از مدار خود به یکدیگر برخورد می­نمایند و همه چیز در این فضای بی­کران منهدم می­گردد. همان­طور که خورشید در مرکز این مجموعه، آنچه را بر گرد آن می­چرخد به خود جذب می­کند و مانع از فروپاشی نظام خلقت است، وجود با برکت امام مهدی هم باعث جذب دل­ها و فطرت­های پاک به سوی خود است و عاشقان و شیفتگان را از هلاکت اعتقادی و اخلاقی حفظ می­کند.

چرا غیبت؟ | شروع غیبت امام زمان | شبهات و مبحث پیرامون غایب بودن امام مهدی

وقتی از امام باقر سلام الله علیه معنای «فلا اقسم بالجوار الخنّس» پرسیده شد؛ فرمود: « او امامی است که از نظرها غائب گردید و مردم از وی اطّلاعی نداشته باشند. و این در سنه 260 خواهد بود. آن گاه مانند شعله¬ای روشن در شب تاریک پدیدار گردد...» در روایت دیگری امام صادق سلام الله علیه فرمود: آری، به خدا قسم از روز تولّد تا روز وفات پدرش دیده می¬شود، آنگاه از آخرین ساعات روز جمعه هشتم ربیع¬الاول سال 260 غائب می¬شود. و حتّی امام عسکری سلام الله علیه هم مردم را به غیبت تمرین می¬داد؛ وقتی «یعقوب بن منقوش» وارد خانه امام شد و حضرت حجّت را دید؛ پس از ورود حضرت به اتاق، دیگر او را ندید.

نظرتان را قرار دهید


تصویر امنیتی