لزوم شناخت امام زمان

پدر امام زمان | پاسخ به شبهات پیرامون پدر بزرگوار امام مهدی

یکی از موارد اختلاف شیعه و سنّی در موضوع مهدویت، نام پدر حضرت می­باشد:

شیعه با ادلّه فراوان اثبات کرده که امام عسکری7، پدر امام مهدی می­باشد در حالی که اغلب اهل سنّت معتقدند نام پدر حضرت عبدالله همنام پدر پیامبر9 بوده و سه حدیث که در انتهای آن آمده:«...نام او هم نام من و نام پدرش هم نام پدر من است!» را از قول پیامبر9 نقل کرده­اند. از طرف دیگر هر سه حدیث فقط به «ابن مسعود» ختم می­شود و حال آن­که در «مسند احمد» در چند مورد همین حدیث از ابن مسعود نقل شده که با جمله «نام او نام من است» پایان یافته است. کوتاه سخن اینکه چنین اضافه­ای پذیرفتنی نیست؛ به خصوص که احمد بن حنبل با دقّتی که در ضبط حدیث دارد، این حدیث را چند بار در مسندش با جمله «و نامش نام من است» نقل کرده است.

لفظ «اب» علاوه بر پدر به جدّ اعلا به بعد هم اطلاق می­شود. در قرآن مجید نیز نمونه­هایی از جدّ اعلا که با لفظ «اب» آمده، وجود دارد؛ پس اگر حتّی آن حدیث را هم درست بدانیم، بر اساس آیات قرآنی هیچ ایرادی نخواهد داشت چرا که جدّ اعلای حضرت عبدالله بوده است.

از «ابن ابی لیلا» در امالی طوسی نقل شده که پیامبر9 فرمود: «اسمه کاسمی و اسم ابیه کاسم ابنی» یعنی نام قائم مانند من و نام پدرش مثل نام فرزندم می­باشد (منظور امام مجتبی7 است که نام او همچون امام عسکری7؛ حسن است) بنابراین می­توان گفت در نسخه­برداری اشتباهی صورت گرفته و به جای «اسم ابنی»، «اسم ابی» درج شده است.

امّا اینکه چگونه این افزوده به روایت­ها راه یافته، احتمالاتی قابل طرح است:

1. از سوی پیروان و یاران حسنی­ها به منظور اثبات مهدویت محمّد بن عبدالله بن حسن مثنی اضافه شده است.(آنان ادّعای مهدویت عبدالله بن حسن را داشتند)

2. از سوی طرفداران بنی عباس، جهت تأیید مهدویت محمّد بن عبدالله (ابوجعفر) منصور عباسی به حدیث ابن مسعود اضافه شده است. از بحث­های گذشته در بخش­های قبل روشن می­شود که تبار امام مهدی به امام حسین7 می­رسد و نقل متواتر نزد مسلمانان نیز، همین نتیجه را تأیید می­کند.و

ولی با این حال می­توان گفت امام مهدی از نسل حسنین است؛ چرا که مادر امام باقر7 که جدّ امام زمانﺃ محسوب می­شود، از فرزندان امام حسن7 است.و بنابراین جدّ مادری حضرت حجّت، امام حسن7؛ و جدّ پدری ایشان امام حسین7 است.

حتّی در حدیثی زیبا در منابع اهل سنّت، امام مهدی از فرزندان امام حسین7 معرّفی شده است:

«سلمان فارسی» گفت: خدمت رسول خدا رسیدم، در حالی که حسین بن علی را بر زانوی مبارکش نشانده، بر صورت و دهانش بوسه می­زد و می­فرمود: تو سیّد، فرزند سیّد و برادر سیّد هستی. تو پدر نُه نفر حجّتی که نهمین آنها قائم خواهد بود.و

و اگر سؤال شود چرا امامت در فرزندان امام حسین7 قرار گرفت نه امام حسن7؟ در پاسخ می­گوییم موسی7 و هارون7 نیز دو پیامبر مرسل و برادر بودند امّا نبوّت در سلاله هارون7 ادامه یافت؛ هر چند موسی7 افضل از هارون7 بود امّا کار خدا را نمی­توان با چون و چرا زیر سؤال برد.

زمانی که امام عسکری7 در هشتم ربیع­الاول 260 هـ.ق به شهادت رسید و هنگامی که جعفر قصد داشت تا نماز بر او بخواند، ناگهان امام زمانﺃ – کودکی 5 ساله – از راه رسیده و عمویش را کنار زده و به نماز ایستاد؛ چرا که نماز امام را جز امام زنده نخواند. با توجّه به اقامه نماز توسط حضرت حجّت و با توجّه به آن که ائمه بعد از امام حسین7 پدر و فرزند بوده­اند؛ چرا که امامت بعد از حسنین در دو امام واقع نشده و نخواهد شد، اثبات می­شود پدر امام زمان، همان امام عسکری7 است که از دنیا رفته و بایست اکنون امام زنده­ای جانشین ایشان باشد.

اسامی چهل نفر از کسانی که بر نماز امام عسکری7 حاضر شده­اند؛ در بعضی از کتب ثبت شده که برخی از آنان عبارتند از:

ابراهیم بن محمّد تبریزی، احمد بن عبدالله هاشمی، ابوالادیان، ابو سهل، اسماعیل بن علی نوبختی، ابوالحسن، ضرّاب اصفهانی، راشد اسد آبادی، ابو راجح حمامی، کامل بن ابراهیم، رشیق صاحب المادرای و سی نفر دیگر از شیعیان خالص و مورد اعتماد.

پس از شهادت امام عسکری7، حوادث تلخ و ناگواری همچون بازجویی از خانه حضرت، برخورد جعفر کذّاب با مادر امام عسکری7 بر سر میراث، بازجویی از خانه­ها برای یافتن امام مهدی، ترور، حبس، تهدید، اذیت و آزار شیعیان و اختلاف و چند دستگی بین شیعیان رخ داد که قلب شیعه را جریحه­دار می­کند و نگارنده در ادامه به برخی از آنها بصورت تلطیف شده اشاره خواهد کرد. امّا در بخش بعد به داستان جالب و جذّاب ازدواج پدر و مادر امام زمان اشاره کرده و به شرح معرّفی مادر بزرگوار حضرت حجّت خواهیم پرداخت.

  منبع: کتاب امام زمان ما
جهت خرید کتاب اینجا کلیک کنید

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

. مستدرک حاکم، ج 4 ص 442/تاریخ بغداد، ج 1 ص 370/کنز العمال، ج 14 ص 268 ح 38678 به نقل از ابن عساکر

. مسند احمد بن حنبل، ج 1 ص 376 و 377 و 430 و 448

. البیان فی اخبار صاحب الزمان، ص 482

. 78 حج و 38 یوسف

. غیبت شیخ طوسی،  پاروقی ص 344

. مهدی موعود، ص 276

. مهدی منتظر در اندیشه اسلامی، ص 92-107 با تصرف و تلخیص

. درسنامه مهدویت جلد 1، ص 163

. اثبات الهدا، ج 7 ص 184

. حضرت مهدی فروغ تابان ولایت، ص 26

. ینابیع الموده، ج 1، ص 145

. دادگستر جهان، ص 92

. روزگار رهایی جلد 1، ص 165

. درسنامه مهدویت جلد 1، ص 159

Image

مدیر سامانه

مطالب مرتبط

اثبات ولادت امام زمان | پاسخ به شبهاتی پیرامون به دنیا آمدن امام مهدی

در رابطه با ولادت امام زمانﺃ شبهاتی وجود دارد که در این بخش به اثبات ولادت آن امام همام خواهیم پرداخت؛ برخی معتقدند که امام عسکری7، فرزندان دیگری جز امام مهدی داشته امّا مشهور بین شیعه این است که جز امام مهدی فرزند دیگری به یادگار نماند.و با این حال عمده شبهات را می­توان در 3 دسته­بندی جای داد: 1. شبهه اول؛ پنهان بودن خلاف عرف و عادت است: یکی از نشانه­ های امام مهدی که از زمان پیامبر9 مطرح بود، همین مسئله است؛ حضرت سجاد7 فرمود: ولادت قائم ما بر مردم پوشیده می­ماند به طوری که خواهند گفت اصلأ متولّد نشده است... امام باقر7 خطاب به «عبدالله بن عطا» فرمود: مراقب کسی باشید که ولادتش بر مردم مخفی می­شود؛ اوست صاحب شما. از طرفی چون سلاطین هم از اخبار ولادت حضرت مطّلع شده بودند و می­دانستند حکومت ستمکاران بدست حضرت منقرض می­گردد؛ در بیم و هراس بودند و تصمیم داشتند هر طور شده، خطر احتمالی را از حکومت خودشان دور کنند؛ درست مانند داستان حضرت موسی7 و دستور فرعون مبنی بر قتل و کشتار پسران تازه متولّد بنی اسرائیل.

القاب و اسامی مشهور امام زمان | معنی اسم های حضرت مهدی چیست؟

یکی از اموری که می­تواند معرفت و شناخت ما را نسبت به حضرت مهدی افزایش دهد، آشنایی با القاب آن حضرت و معانی آنهاست. مرحوم محدّث نوری 182 مورد را به عنوان اسامی، القاب و کنیه امام مهدی برشمرده است. امّا با توجّه به اینکه قصد تطویل کلام نداریم؛ تنها به چند لقب برجسته حضرت اشاره خواهیم کرد. 1. بقیه الله: هر چند تمام انبیاء و پیشوایان، بقیه الله هستند، امّا از آنجا که امام مهدی بزرگترین رهبر انقلابی تاریخ است، از مصادیق روشن و شایسته­ ترین افراد به این لقب است.

شمایل امام زمان | مشخصات ظاهری و چهره امام مهدی

پس از ذکر جریان تولّد حضرت، در این بخش به بیان شمایل آن مولود موفور السّرور می­پردازیم و آن را در سه مرحله ذکر خواهیم کرد. شمایل حضرت در کودکی: پسر بچه ­ای سفید و زیباروی بود... مویی از بالای سینه تا ناف به رنگ سبز - نه سیاه - روییده بود. پیشانی درخشان، دو چشم براق، دو کتف ستبر، دو زانوی برگشته، در گونه راستش خالی و در سرش گیسوانی بود.و شمایل حضرت در دوران غیبت صغری: صورتی گندم گون، گردنی بسیار زیبا، دارای قامتی نه بسیار بلند و نه چندان کوتاه، پیشانی بلند، چهارشانه، بینی کشیده، بر روی گونه راستش خالی زیبا و ...و

ولادت امام زمان | جزییات میلاد با سعادت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

امام مهدی در شب جمعه یا سحر نیمه شعبان سال 255 هجری، در زمان حکومت معتمد عباسی در محله «درب الرّاضه» سامرا چشم به جهان گشود. شیخ حرّ عاملی از امام صادق سلام الله علیه نقل می کند که فرمود: «شبی که حضرت قائم در آن متولّد شد، هیچ نوزادی در آن شب متولّد نمی¬شود مگر اینکه مؤمن خواهد شد؛ و اگر در سرزمین کفر متولّد گردد، خداوند او را به برکت امام مهدی به سوی ایمان منتقل می¬سازد. و

لزوم شناخت امام زمان | منظور از شناخت چیست؟

هدف از آفرینش بندگی خداست و اساس و پایه بندگی، شناخت اوست؛ عالی¬ترین تبلور این شناخت و معرفت¬افزایی، ورود از دریچه شناخت پیامبر9 و اوصیای او می¬باشد. امام حسین سلام الله علیه در معنای شناخت خدا می¬فرماید: معرفت خدا عبارت است از اینکه اهل هر زمان، امامی را که اطاعتش بر آنان واجب است بشناسد. و بنابراین شناخت امام از شناخت خدا جدا نیست. آیا در شناخت امام زمانﺃ باید به نام و نام پدر و محل تولّد و این قبیل امور بسنده کرد؟ می¬توان پاسخ این پرسش را در کلام موسی جعفر علیهما السلام یافت که فرمود:

مادر امام زمان | داستان پر فراز و نشیب مادر امام مهدی و شرح ازدواج ایشان با امام عسکری

«بشر بن سلیمان» از اولاد «ابو ایوب انصاری» و از اصحاب «امامین عسکریین» مأمور شد تا کنیزی را خریداری کرده و به محضر امام هادی7 تقدیم دارد. او نامه­ای به همراه دویست و بیست دینار از امام هادی7 دریافت کرده و عازم بغداد شد. پس از رسیدن به محل فروش کنیزان، کنیزی که امام نشانی او را داده بود مشاهده کرد؛ کنیزی که دو لباس حریر پوشیده و اجازه نمی­دهد کسی او را لمس کند، چندین خریدار را رد کرده و در خطاب به صاحبش «عمر بن یزید نخّاس» گفت: «این چه عجله­ای است که دارید (عجله نکنید) من خریداری را انتخاب می­کنم که قلبم به او و وفاداری و امانت­داری­اش آرامش بگیرد.» در این حال «بشر بن سلیمان» با توجّه به دستور امام7 جلو رفته و با نشان دادن نامه؛ با صحنه گریه کنیز مواجه شد!